Thursday, March 29, 2012

Franskt 1700-tal


Som lärare i historia finns det många intressanta personer i historien som jag fascineras över. En av mina favoriter är den franska drottningen Marie Antoinette. En person som var avskydd och hatad av det franska folket, en utböling eftersom hon var Österrikisk-Ungersk prinsessa. Bortgift med Frankrikes kronprins för att skapa en allians mellan de båda länderna. Hennes enda uppgift var att ge Frankrike en tronarvinge, en uppgift som satte hård press på henne. Jag älskar filmen Marie Antoinette med Kirsten Dunst i huvudrollen som den franska drottningen. Nyligen på bokrean köpte jag boken Axel von Fersen och drottning Marie Antoinette av Margareta Beckman, en bok som skildrar hennes kärleksaffär med den svenske adelsmannen Axel von Fersen.

I amerikanska Vouges aprilnummer har supermodellen Kate Moss fått stå modell på temat franskt 1700-tal i modern tappning som en modern Marie Antoinette. Bilderna togs på anrika Hotel Ritz i Paris. Och visst är det den franska drottningen vi ser. Bilderna är otroligt vackra, så pass vackra att jag nog måste ta och köpa aprilnummret själv...







Bilder: Expressen.se

3 comments:

Ellinor said...

Fantastiska bilder. Denna era och framförallt denna person är nog det som genom tiderna fascinerat mig mest i historieväg och gör så fortfarande.
Önskar dig en fin dag!
Kram

Malin said...

Oj vad vackra bilder och med ditt intresse så förstår jag dig, köp!
Elak elev du har som spelar dig, och oss, ett sånt spratt, tycker garanterat sänkt betyg ;-)
Kram

Fröken L said...

Ellinor: Visst är de fantastiskt vackra. Härligt att höra att det är någon mer än jag som fascineras över denna era och person. :-)

Malin: Mm, kommer garanterat att köpa tidningen när den kommer. Japp, den eleven kommer att få sänkt betyg. Skämt å sido, han var lite spak efteråt när han insåg vad han dragit igång.

Kram Dila

Glöm aldrig det goda som kommer ur svårigheter. Det är bevis på din förmåga och ger självtillit när du står inför nya hinder / Paulo Coelho